Národní muzeum, Státní opera a okolí v roce 1924
Výraznou dominantou na jih od Hlavního nádraží je budova
Národního muzea. Původně jí sekundovala budova
Nového německého divadla (dnes Státní opera). Gradování
výšek budov při pohledu z Hooverovy (dnešní Wilsonovy) ulice směrem
k budově Národního muzea se považovalo za důležité z estetického hlediska.
Bylo však nakonec porušeno nástavbou
Federálního shromáždění nad původní
budovu
Pražské burzy čp. 52.
Národní muzeum a přiléhající Čelakovského sady se nacházejí v katastrálním území Nového
Města, kdežto okolí Státní opery i domovní bloky na východ od ulice Škrétova
jsou už v katastrálním území Vinohrad.
Národní muzeum
Vnější podoba budovy Národního muzea se od roku 1924 až donedávna příliš
nezměnila. Rozpoznat a dohledat se podařilo pouze vybudování podkrovních
vestaveb směrem do vnitřních nádvoří, zásah panteonu leteckou pumou při
květnovém povstání 1945 a střelecké „úpravy“ sovětskými okupanty
v roce 1968, když si budovu spletli s parlamentem. Při stavbě metra a zřizování
magistrály v letech 1974-8 byl ještě narušen symetrický „kapkovitý“ půdorys pozemku,
na kterém budova stojí. Ve stejné době byly kvůli havarijnímu stavu odstraněny
i mohutné vlajkové stožáry a patrně sešrotovány.
V letech 2015 až 2018 proběhla rozsáhlá a velmi důkladná rekonstrukce jak
vnitřních prostor, tak i vnějšího vzhledu budovy Muzea. Kromě zakrytí nádvoří
a zřízení propojovacího tunelu s budovou bývalého Federálního shromáždění došlo i k pečlivému očištění fasády a
restaurování soch a ozdobných prvků. Vytvořeny byly i repliky vlajkových
stožárů a nově umístěny do polohy blíže zdi rampy (původně stály na kraji
chodníku a doplňovaly kapkovitý půdorysu pozemku).
Teprve při této rekonstrukci byly pozlaceny i střechy zadních věžiček. Při
stavbě budovy totiž údajně nebylo dost finančních prostředků na pozlacení
všeho. Proto byla pozlacena pouze střecha centrální věže a předních bočních
věžiček, které jsou na očích při pohledu z Václavského náměstí.
Podle dostupných informací souvisel charakteristický velmi tmavý vzhled i se záměrným přetřením fasády černou
barvou při rekonstrukci v letech 1971-73. Aktuální výrazně světlejší provedení fasády by patrně mělo více odpovídat
stavu těsně po postavení budovy v roce 1888 (pro veřejnost otevřena 1891).
Blízkost nádraží s parním provozem, všeobecné topení uhlím a i okolní
doprava se však musely na světlé fasádě velmi brzy projevit a ztmavit ji už
daleko dříve do výrazně tmavšího odstínu.
Státní opera a okolí v roce 1924
Ze dvou domovních bloků tvořících trojúhelník mezi Hlavním nádražím a
Vrchlického sady se ze stavu k roku 1924 zachovala pouze budova Nového německého divadla čp. 101 (dnes Státní opera).
K té však patřila ještě zahradní restaurace a několik budov zázemí (kotelna, malírna kulis,
sklad plakátů) a sklad kulis
a dekorací v Rubešově ulici. Před budovou divadla byla zřízena
samostatná třetí tramvajová kolej pro odstavení
vagonů, které byly nachystané pro zvládnutí náporu cestujících po skončení představení.
Na místě zahradní restaurace byla nejprve postavena budova Pražské burzy čp. 52 (dokončena
1937), která byla následně včleněna do budovy Federálního shromáždění
(dokončené 1973, dnes Nová budova
Národního muzea).
Kvůli stavbě
Federálního shromáždění byla také stržena celá fronta domů do
Vinohradské ulice. Hned prvním z těchto domů byl čp. 555 na rohu dnešní
Wilsonovy a Vinohradské ulice, ve kterém byla vyhlášená
Horova kavárna Elektra. V Rubešově ulici byl stržen výše zmíněný
sklad kulis a dekorací (stejné čp. 101 jako samotná budova divadla).
Po určitou dobu zůstaly stát ještě poslední dva činžovní domy na rohu Vinohradské a Rubešovy
ulice – čp. 612 a čp. 372. Na ně však přišla řada téměř vzápětí
kolem roku 1974, kdy musely ustoupit magistrále.
Na sever od dnešní Státní opery byl druhý z domovních bloků, který na východní
straně těsně přiléhal k areálu Hlavního nádraží. Na úplné severní špičce stál
dům čp. 94 vystavěný architektem
Antonínem Wiehlem a
stavitelem
Karlem
Gemperlem a patrně původně i jim patřící. Dům v neorenesančním slohu měl
podobný vzhled jako dosud stojící
Wiehlův dům čp. 792 na rohu Václavského náměstí
a Vodičkovy ulice, včetně zdobených štítů.
Vedle něj byl méně výstavný dům čp. 95 zajímavý tím, že v jeho dvoře byl
nejprve fotoateliér Moment a později půjčovna
filmů Tempo-Film. Dům byl v roce
1926 zbourán a na jeho místě začali Josef a Miroslav Sochorovi stavět podle svého
vlastního návrhu hotel. Dostal název Wilson (za války Astoria, po roce 1948
Slovan).
Na rohu Hooverovy (dnes Wilsonovy) a Resslovy (dnes Rubešovy) ulice
byl další hotel čp. 96 – Park Hotel Terminus (není však jisté, jestli v roce 1924
ještě fungoval).
Všechny tři domy jsou dobře vidět na fotografii Jindřicha Eckerta pořízené kolem roku 1885 z domu
čp. 1568 (P4D-fH5847).
Do Rubešovy ulice pak byly ještě dva činžovní domy čp. 97 a 98, z nichž
ten blíže k nádraží (čp. 98) byl opatřen věží a charakteristicky
doplňoval siluetu tehdejšího pohledu na Hlavní nádraží z místa nad
tunelem.
Domovní bloky nad tunelem
Na východ od budovy
Národního muzea byly dva
domovní bloky mezi ulicemi Fochovou (dnešní Vinohradskou), Škrétovou,
Brandlovou (dnešní Římskou) a Balbínovou. Z přibližně třiceti budov
(činžovních domů, továrny a dílen ve vnitrobloku), které tam stály v roce 1924,
se do současnosti
nedochovala ani jediná.
Prostřední ulice Rubešova (a její pokračování Londýnská) mají zajímavý důvod
vzniku – kopírují totiž přesně trasování prvního vinohradského tunelu.
Panovaly totiž (oprávněné) obavy, že by případně
přesně nad tunelem stojící domy neměly dostatečně pevné základy (zejména na
severní straně u dnešní Vinohradské ulice, kde je tunel opravdu velmi mělce
založen). Aby byl prostor nad tunelem chráněn dostatečně zeširoka, mají domy
v Londýnské i pro tuto ulici typické předzahrádky.
Právě v Rubešově ulici vyvstaly problémy v souvislosti se stavbou
druhého a třetího vinohradského tunelu ve 40. letech
20. století, protože nové tunely musely vést přímo pod nimi. U některých domů se
podařilo zpevnit základy pomocí betonové injektáže. Některé však byly rovnou
raději strženy – čp. 325 (firma
Bosch), či
původní čp. 343 „
Nad Muzeem“. Ten byl těsně před stavbou druhých dvou
tunelů nahrazen dodnes stojící novostavbou, která již s tunely pod základy
počítala.
Později byly v těchto místech strženy i všechny zbylé budovy (kromě novostavby
čp. 343 „Nad Muzeem“) a na jejich místě vznikl komplex budov Transgasu ve stylu brutalismu, se znovupoužitým čp. 325.
A kancelářská budova s prosklenou fasádou. I ta má znovupoužité čp. 365.
I budovy Transgasu jsou však už minulostí a na místě právě probíhá
nová výstavba.
Na rohu Fochovy (dnes Vinohradské) a Balbínovy ulice byl v roce 1924 uprostřed
města stále ještě areál strojírny
J. Kameníčka
čp. 282 a čp. 1409 (původně továrna
Karla Jockela
na přesné stroje). Na jejím místě teprve až v roce 1933 vyrostla budova
Radiojournalu (dnes
Český Rozhlas). Přestože jde o
rozsáhlou budovu, tak v podstatě ihned od nastěhování prostory provozně
nestačily a tehdejší
Čsl. Rozhlas si byl nucen pronajímat kanceláře i
v okolních budovách (např. i v domě čp. 325 firmy
Bosch). Postupně tak docházelo k vykupování původně činžovních
domů v Balbínově a Římské ulici a jejich propojování s hlavní budovou,
resp. k jejich nahrazení novostavbami přizpůsobenými pro rozhlasový provoz (studia,
garáže, kanceláře).
Druhý blok domů – mezi ulicemi Rubešova, Římská, Škrétova a Vinohradská – byl
celý zdemolován kvůli stavbě magistrály, až na rohový dům čp. 494.
Několik desetiletí stál tento jediný zbylý dům na rohu Rubešovy a Římské ulice
zcela osamocen, aby byl v roce 1999 přesně „obestavěn“ kancelářskou budovou.
Přesto byl nakonec i on stržen a po několika letech právě nahrazen novostavbou.
Galerie obrázků